توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی

توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی آن

توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی آن کدام است ؟

بسیاری از موتورهای امروزی از توربوشارژرها برای افزایش قدرت و یا افزایش بازده استفاده می کنند. یک توربو یا دستگاه القایی اجباری توربین، با فشار دادن هوای اضافی به داخل سیلندرهای موتور شما، برای افزایش اسب بخار با سوزاندن سوخت کارآمدتر عمل می کند.

در حالی که معمولا یک قطعه بادوام و قابل اعتماد است، چندین مشکل رایج توربو وجود دارد که می تواند منجر به هر چیزی از کاهش عملکرد گرفته تا تخریب موتور شود. در ادامه تعمیرگاه تخصصی رنو اینجاست تا شما را به طور کامل در این زمینه راهنمایی کند. و هر انچه که نیاز است تا در مورد توربو شارژ بدانید را به شما بگوید.

توربو شارژر ها چگونه کار می کنند؟

توربوشارژر یک سیستم القایی جداگانه است که توسط خودروسازان برای افزایش قدرت موتور نصب شده است. افزودن توربو به خودروهای کوچک این امکان را می دهد که عملکرد خودروهای بزرگتر با موتورهای بزرگتر را به دست آورند.

اکثر خودروسازان در حال حاضر توربوشارژرها را به خط تولید خود اضافه می کنند زیرا به آنها امکان می دهد موتور کوچکتری ارائه دهند که عملکرد پرقدرت موتور بزرگتر را ارائه می دهد و در عین حال فضای کمتری را اشغال می کند و بهره وری سوخت را بهبود می بخشد.

در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است

موتور خودرو با مخلوط کردن هوا و سوخت قبل از احتراق، نیرویی برای به حرکت درآوردن چرخ‌ های خودرو تولید می‌کند.

یک توربوشارژر از دود اگزوز تولید شده در طول این فرآیند برای چرخاندن پمپ هوا یا کمپرسور خود استفاده می‌کند و هوای بیشتری را به داخل محفظه‌های موتور فشار می‌دهد تا تولید نیرو افزایش یابد.

افزایش اسب بخار یک تقویت توربو را فراهم می کند که ماشین شما را به جلو شتاب می دهد و آن را قادر می سازد به سرعت های بسیار بیشتری دست یابد.

با این حال، هر گونه آسیب به موتور یا پمپ باد آن می تواند منجر به کاهش بوست یا تاخیر در انتخاب سرعت شود.

توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی

نشانه های توربو خراب

توجه دقیق به نحوه عملکرد موتور و انجام سرویس‌ها و بازرسی‌های منظم روشی هوشمندانه برای حفظ مراقبت‌های پیشگیرانه و نگهداری موتور است. هر تغییر محسوس در عملکرد یا صدای موتور به این معنی است که چیزی تغییر کرده است و باید بررسی شود. اگر علائمی از مشکل توربوشارژر، مانند نشت روغن یا تغییر در صدا را مشاهده کردید، بسیار مهم است که در اسرع وقت آن را بررسی کنید. شما همچنین باید از فشار طبیعی بوست موتور با آن آگاه باشید … و هرگونه تغییر عمده در فشار یا علت چراغ چک موتور (CEL) یا چراغ روشنایی خرابی (MIL) را بررسی کنید.

همچنین به شاخص های زیر در مورد مشکلات رایج توربو توجه داشته باشید:

– کاهش شتاب: از آنجایی که توربوشارژر وظیفه تامین نیروی اضافی به موتور شما را بر عهده دارد، یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص خرابی آنها زمانی است که متوجه کمبود شتاب در خارج شدن از خط و همچنین در کل محدوده سرعت می شوید.

– افزایش سوختن روغن: یک توربو خراب و مشکل دار، تمایل به سوختن (یا نشت) روغن با سرعت بیشتری دارد. بررسی کنید که هر چند وقت یکبار نیاز به اضافه کردن روغن بیشتری دارید و مراقب نشت و علائم انسداد و رسوب باشید.

– دود: بوی و منظره دودی که از لوله اگزوز شما می آید، داستانی را بیان می کند. وقتی برای اولین بار موتور خود را روشن می کنید، دود سفید سوخت نسوخته است- تا زمانی که موتور گرم شود و توربو به “سرعت” برسد، این طبیعی است.

همانطور که موتور گرم می شود، دود آبی هرگز نشانه خوبی نیست، دود آبی نشان دهنده وجود روغن موتور است (حلقه های بد، آب بندی سوپاپ ها، یا مشکل عمده مهر و موم روغن در توربو).

دود سیاه سوخت نسوخته ای است که هدر می رود. این زمانی اتفاق می افتد که هوای تقویت کننده کافی برای سوختن کامل سوخت وجود نداشته باشد – ممکن است توربو فرسوده یا معیوب، یا نشتی یا انسداد در لوله ها یا اینترکولر/افترکولر باشد.

همچنین بد نیست در مورد راهنمای رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین به چه معناست به طور کامل تر مطالعه کنید.

– سر و صدای زیاد: صداهای غیرمعمولی که از موتور شما می آید هرگز خوب نیستند. اما اگر صدای ناله بلندی می شنوید، می تواند ناشی از کاهش جریان هوا یا روغن کاری به واحد توربو باشد.

دلایل خرابی رایج توربوشارژر

مشکلات توربو ناشی از عوامل مختلفی مانند عدم روانکاری، آلودگی روغن، استفاده خارج از مشخصات استاندارد و فرسودگی منظم است. برخی از مشکلات و خرابی های رایج توربو در زیر آمده است:

– محفظه های ترک خورده و/یا مهر و موم های فرسوده اجازه خروج هوا را می دهند و باعث می شوند توربوشارژر سخت تر کار کند و سریعتر فرسوده شود.

– تجمع رسوبات کربن و آلاینده هایی که از طریق سیستم عبور می کنند می تواند به اجزای داخلی موتور آسیب برساند.

– وجود اجسام خارجی مانند گرد و غبار یا زباله های وارد شده به داخل توربین یا محفظه کمپرسور می تواند باعث آسیب به چرخ کمپرسور یا مجموعه نازل شود. (برخی توربوها بیش از 300000 دور در دقیقه می چرخند. با این سرعت برای از بین بردن یک توربین یا چرخ کمپرسور زمان زیادی لازم نیست.)

– نشتی در سیستم ورودی هوا باعث افزایش فشار بر روی توربوشارژر می شود زیرا برای جبران کمبود هوا کار می کند.

– فیلترهای ذرات روغن مسدود شده یا تا حدی مسدود شده مانع از جریان آزاد گاز اگزوز در سیستم می شود و مشکلات مختلفی را ایجاد می کند. توربو در نتیجه انبساط هوای گرم حاصل از احتراق می چرخد. وقتی این هوا محدود می شود، توربو نمی تواند سرعت مطلوب را بدست آورد ، بنابراین قدرت کم است و دود سیاه به وجود می آید.

در موارد شدید ، سمت توربین (گرم) توربو می‌تواند بسیار داغ‌ تر از آن چیزی باشد که برای آن طراحی شده است، و مهر و موم‌ها شکننده می‌شوند و از کار می‌افتند و باعث می‌شوند همه چیز از نشتی گرفته تا موتور فراری که می‌تواند بیش از حد سرعت داشته باشد و خود را از بین ببرد.

چگونه از خراب شدن توربو جلوگیری کنید؟

با تعمیر و نگهداری منظم و تعویض به موقع روغن می توانید از خرابی توربو جلوگیری کنید. همچنین استفاده از روغن موتور مناسب و با کیفیت ضروری است. همچنین، راه اندازی توربوی ملایم می تواند عمر توربوشارژر شما را افزایش دهد.

آیا یک توربو می تواند به طور ناگهانی خراب شود؟

یک توربو معمولاً به گونه ای طراحی می شود که به اندازه یک خودرو دوام بیاورد. با این حال، نگهداری نادرست می‌تواند منجر به انسداد همراه با فرسودگی سریع شود که در طول زمان به اجزای توربو آسیب می‌رساند.

آیا می توان توربوی معیوب را تعمیر کرد؟

بله، یک توربو را می توان در یک مرکز تعمیر توربو خوب مانند تعمیرگاه رنو تعمیر کرد.

به دنبال خدمات تعمیر توربوشارژر هستید؟ امروز با شرکت تعمیرگاه مرکزی رنو  تماس بگیرید! ما امیدواریم که بتوانیم به تمام سؤالات مربوط به – چرا توربوشارژرها خراب می شوند پاسخ دهیم.

اگر هر یک از علائم خرابی توربو را که در بالا ذکر شد، تجربه می کنید و به دنبال یک مرکز باتجربه تعمیر توربوشارژر هستید، همین امروز به ما مراجعه کنید.

تعمیرگاه مرکزی رنو از قطعات باکیفیت و آخرین تکنیک‌های تعمیر برای ارائه بهترین خدمات تعمیر توربوشارژر در کرج و مناطق اطراف آن استفاده می‌کند. چه به قطعات جدید، از جمله واشر منیفولد، شلنگ تخلیه هوا، یا گیره نیاز داشته باشید، یا به دنبال خدمات پیچیده تری مانند بالانس چرخ هستید، کارشناسان ما شما را تحت پوشش قرار می دهند.

ما همچنین توربوشارژرهای جدید یا بازسازی شده را مبادله می‌کنیم و قابلیت‌های بازسازی داخلی گسترده‌ای داریم که چرخش سریع توربوشارژر شما را فراهم می‌کند. اگر موتور دیزل شما مشکل توربوشارژر داشته باشد، بدون توجه به نحوه استفاده از آن، می دانیم چگونه آن را برطرف کنیم.

اگر می‌خواهید درباره اینکه چگونه می‌توانیم توربوشارژر معیوب خود را تعمیر کنیم، بیشتر بدانید، لطفاً همین امروز با ما تماس بگیرید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *