رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین به چه معناست

رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین به چه معناست

رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین به چه معناست

در برخی مواقع، هنگام رانندگی با وسیله نقلیه خود، می بینیم که لوله اگزوز مقدار نامتعارفی دود را خارج می کند و معمولاً به این دلیل است که عنصری در موتور وجود دارد که آنطور که باید کار نمی کند.

خودرویی که مشکل موتور دارد می تواند چندین نوع علائم مختلف را نشان دهد. اینها می توانند با اشکال مختلفی مانند سر و صدا، لرزش یا دود اگزوز با رنگ های مختلف ظاهر شوند. اگر چه در بیشتر مواقع دود اگزوز ماشین شما دلیلی برای نگرانی نیست، اما زمانی که توناژ رنگ آن تغییر می کند باید به آن توجه کنید، مخصوصا اگر تازه ماشین خریده باشید. همچنین مقادیر بیش از حد گازهای گلخانه ای بدون در نظر گرفتن رنگ، نشان دهنده مشکل موتور و احتمالاً به دلیل نشت مایع در داخل موتور است.

تشخیص نوع دود اگزوز خودرو

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تشخیص دهید چه زمانی دود از سیستم اگزوز خودرو شما خارج می شود. اگر هنگام شتاب گیری اتفاق بیفتد، می تواند نشان دهنده مشکل متفاوتی نسبت به مشاهده دود در هنگام پارک خودرو باشد.

پس از محاسبه زمان تولید دود، باید سعی کنید نوع دود آن را تعیین کنید. آیا مثل ابرها سفید است؟ آیا خاکستری با کمی آبی است؟ یا دود خیلی تیره است؟ آیا به محض خروج از اگزوز تبخیر می شود؟ یا اینکه دود معطل می شود و بوی سوزش می آید؟ اگر دود سیاه است، آیا وقتی در حالت پارک هستید، دوده روی پیست، درست زیر نازل اگزوز باقی می‌گذارد؟

دلایل اصلی این مشکلات بسته به وسیله نقلیه شما و وضعیت آن می تواند متفاوت باشد. اگر از خودروی شما به خوبی مراقبت می شود و به طور منظم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه انجام می شود، انتشار گازهای خروجی قابل مشاهده از اگزوز بعید است نگران کننده باشد، اما به هر حال ارزش بررسی را دارد. اگر شما دارای خودرو از محصولات شرکت رنو هستید و این مشکل برای شما پیش آمده می توانید در اسرع وقت به تعمیرگاه مرکزی رنو مراجعه نمایید، تا مشکل دود اگزوز و کلیه مشکلات دیگر خودرو شما در کمترین زمان ممکن رفع شود.

رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین

رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین شما می تواند به معنای چه مشکلاتی باشد؟

دود سیاه از اگزوز

ابرهای غلیظ دود سیاه که از لوله اگزوز می آیند اغلب به این معنی است که موتور شما بیش از حد سوخت می سوزاند و می تواند نشانه ای از مشکلات فیلتر هوا یا انژکتور سوخت باشد.

گرفتگی فیلتر هوا به این معنی است که خودروی شما نمی تواند ترکیب مناسبی از هوا و سوخت مورد نیاز خود را ایجاد کند تا به راحتی کار کند. در پاسخ به این موضوع، خودروی شما با سوزاندن بنزین اضافی جبران می کند. این کار نه تنها باعث کاهش راندمان سوخت می شود، بلکه می تواند مشکلات زیادی را برای موتور شما ایجاد کند.

دود سفید از اگزوز

اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد که باعث می شود مایع خنک کننده در داخل موتور بسوزد و از اگزوز خارج شود، متوجه ابرهای بزرگی از دود سفید خواهید شد. اگر مایع خنک کننده در موتور بسوزد، خودروی شما در معرض خطر داغ شدن بیش از حد است که می تواند منجر به مشکلات متعددی در داخل شود. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند واشر سر منفجر شده، حتماً فوراً به مکانیک مراجعه کنید.

دود آبی از اگزوز

اگر دود آبی را دیدید که از لوله اگزوز بیرون می آید، احتمالا بوی سوزش را نیز استشمام خواهید کرد. دود این رنگ به این معنی است که ممکن است نشت روغن در داخل موتور وجود داشته باشد. این یک مشکل برای وسیله نقلیه شما است زیرا به این معنی است که روغن کاری در اطراف قسمت های متحرک موتور کاهش می یابد. در نتیجه، فرسودگی و پارگی قطعات داخلی ممکن است افزایش یابد، به این معنی که آنها باید سریع تعویض شوند، یا بدتر از آن، ممکن است به موتوری برسید که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

از طرف دیگر، اگر خودتان روغن را عوض کرده باشید یا بیش از حد لازم مایع پر کرده باشید، ممکن است مقدار اضافی آن سوزانده شود و دودی به این رنگ تولید کند. دلیل دیگر می تواند این باشد که در حین پر کردن آن مقداری روغن روی سیستم اگزوز ریخته شود. اگر بعد از مدتی دود قطع شود مشکلی نیست.

توجه به نشانه های بصری که می تواند به شما بگوید آیا مشکلی در داخل ماشین شما وجود دارد یا خیر، مانند دود زیاد و رنگارنگ اگزوز، بسیار مهم است. اگر وسیله نقلیه شما این علامت را دارد و نیاز به معاینه موتور دارد، حتما آن را به یکی از سرویس‌های ما ببرید. ما طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهیم که ماشین شما را برای سال ها و سال ها به خوبی کار می کند.

ما در تعمیرگاه رنو کلیه خدمات فنی محصولات شرکت رنو ( بخصوص مگان، تالیسمان، کلیوس، کپچر داستر) را ارائه می دهیم که تمام نیازهای رانندگی شما را برآورده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدماتی که ارائه می دهیم یا دریافت قیمت، با ما تماس بگیرید.

چه نوع گازهایی به صورت دود از لوله اگزوز خارج می شوند؟

تمام خودروهای دارای موتور احتراق داخلی دارای یک لوله اگزوز برای تخلیه گازهای تولید شده در حین احتراق به بیرون هستند، صرف نظر از اینکه خودرو با گازوئیل یا بنزین کار می کند. از جمله عملکردهای این قطعه، علاوه بر موارد ذکر شده، می توان به این نکته اشاره کرد که لوله اگزوز عملکرد موتور را بهبود می بخشد، به کاهش دمای داخلی کمک می کند و آلودگی صوتی و محیطی را که هنگام رانندگی ایجاد می کنیم، کاهش می دهد.

دود خارج شده از لوله اگزوز یک وسیله نقلیه، چه با گازوئیل یا بنزین کار کند، از طیف گسترده ای از گازها تشکیل شده است که تنها 2 درصد آنها واقعاً مضر هستند. بنابراین می توانیم آنها را به گازهای کم ضررتر و گازهای بسیار مضر تقسیم کنیم:

رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین

در میان گازهایی که به طور جدی برای محیط زیست و سلامت خود مضر هستند، عمدتاً چهار گاز را می‌یابیم:

مونوکسید کربن (CO): مسئول خروج دود بسیار تیره یا سیاه با بوی شدید سوخت است، زیرا در اثر احتراق ناقص ایجاد می شود. ایده آل این است که یک تجزیه و تحلیل گاز انجام دهید تا بتوانید آن را تعمیر کنید.

اکسیدهای نیتروژن (NOx): در نتیجه ترکیب اکسید نیتروژن و دی اکسید (به ترتیب NO و NO2) ایجاد می شود و باعث ایجاد دود قهوه ای مایل به قرمز با بوی تند می شود که دستگاه تنفسی را تحریک می کند و در سطوح بالا می تواند بافت ریه را از بین ببرد.  بهترین راه برای جلوگیری از این امر، چک کردن سیستم گردش مجدد گازهای خروجی است، زیرا این اکسیدهای نیتروژن به دلیل دمای احتراق بسیار بالا تولید می شوند. به عنوان یک کنجکاوی، اضافه می کنیم که هنگامی که اکسیدهای گوگرد به یکدیگر می پیوندند، به اصطلاح باران اسیدی ایجاد می کنند.

هیدروکربن ها (HC): دوزهایی از سوخت هستند که به دلیل سرعت کم اشتعال و یا به دلیل کمبود اکسیژن سوخته نشده اند. در دود لوله اگزوز به صورت گازی سفید و حتی آبی منعکس می شود که نشان می دهد EGR به درستی کار نمی کند، بنابراین حل آن مستلزم جایگزینی این عنصر است. هنگامی که با NO و نور خورشید در فضای باز ترکیب می شود، اکسیدان های آن باعث تحریک مخاط و حتی به اصطلاح مه دود فتوشیمیایی می شود.

سرب (Pb): امروزه یافتن سوخت با سرب به دلیل سمی بودن آن متداول نیست و چون فلزی سنگین است طبیعت نمی تواند آن را جذب کند. قبل از آن برای مرطوب کردن بسته شدن دریچه ها و به عنوان ضد ضربه استفاده می شد.

در میان گازهای خروجی کمتر خطرناک می توان H2O، N2 و O2 را پیدا کرد، از جمله:

دی اکسید کربن (CO2): هنگامی که بخار آب و نیتروژن با گازهای حاصل از احتراق مخلوط می شوند به دست می آید و علیرغم اینکه عامل اصلی اثر گلخانه ای است، هر بار که منقضی می شود آن را تولید می کنیم .هرچه فرآیند احتراق بهینه تر باشد، سطح CO2 خارج شده توسط وسیله نقلیه ما بالاتر خواهد بود.

اکسیژن (O2): بدون آن، احتراق حتی ممکن نخواهد بود. مقداری که ساطع می شود به ما نشان می دهد که آیا نشتی یا ورودی هوا در سیستم اگزوز وجود دارد یا خیر، و همچنین اینکه آیا احتراق از مقدار کافی O2 موجود استفاده می کند یا خیر. رنگ آن مایل به آبی است.

سخن پایانی

این نوع ناهنجاری در سیستم اگزوز را باید در نظر بگیریم و اگر دیدیم رنگ دود لوله اگزوز ما تغییر می کند یا بوی عجیبی می دهد، به یک کارگاه معتمد مراجعه کنیم، زیرا عناصر زیادی وجود دارند که در احتراق صحیح دخالت می کنند. سوخت موتور برای اینکه بتوانیم آن را با دقت بدون ماشین آلات مناسب شناسایی کنیم و هم عمر مفید خودرو و هم سلامت خود ما در خطر است.

همانطور که مشاهده کردید، دلایلی که باعث می شود رنگ های مختلف دود اگزوز ماشین تغییر کند بسیار متنوع است، اگرچه عمدتاً و همانطور که قبلاً چندین بار در این راهنما تکرار کرده ایم، علت خروج دود سیاه از اگزوز مستقیماً به احتراق ضعیف مخلوط یا به دلیل کمبود هوا در آن ارتباط دارد.

در هر صورت، اگر نمی توانید تشخیص دهید چه عنصری ممکن است باعث دفع دود سیاه شود، همیشه بهتر است در اسرع وقت به تعمیرگاه تخصصی رنو ما در کرج مراجعه کنید تا بتوانند سیستم را به طور کامل بررسی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *