علائم خرابی اکسل ال ۹۰

علائم خرابی اکسل ال ۹۰

علائم خرابی اکسل ال ۹۰

اکسل یا همان محور در واقع یک سیستم نگه دارنده است که در جلو و عقب ماشین قرار می ‌گیرد. این محور باری که از سمت سرنشینان و کالا های آن ها به بخش‌ های جلو و عقب ماشین وارد می کند را کنترل می ‌نماید. و به طور کلی یک تکیه‌ گاه برای ماشین به شمار می آید. یکی از کار هایی که اکسل ال ۹۰ انجام می ‌دهد این است که چرخ‌ های خودرو می‌ توانند حول محور آن بچرخند. در واقع این اکسل یا محور از مرکز چرخ ‌های اتومبیل برای حرکت بهتر آن ها رد شده است و موقعیت آن به صورت ثابت می‌ باشد.

محور ها را در انواع طرح تولید می ‌کنند که هر کدام وظیفه خاصی دارد. هدف از نوشتن این مقاله، بررسی علائم خرابی اکسل ال ۹۰ می ‌باشد. چنان چه به دنبال یک تعمیرگاه مرکزی رنو در کرج می گردید، من به شما کلینیک تخصصی سلطانی را معرفی می ‌کنم.

وظیفه اکسل چیست؟

همان طور که در مقدمه اشاره کردم اکسل یک محور ثابت است که چرخ‌ های خودرو روی آن قرار می‌ گیرند. این محور مرکزی به صورت ثابت به وسیله ی بوش مکانیکی درون چرخ‌ های ماشین قرار گرفته است. و به چرخ‌ های اتومبیل این امکان را می‌ دهد که بتوانند آزادانه حرکت کنند و بچرخند. با توجه به نوع خودرو ممکن است چند اکسل در آن به کار رفته شده باشد.

 به عنوان مثال: اگر ماشین شما بزرگ باشد، تعداد اکسلی که در آن به کار می رود نیز با توجه به تعداد چرخ‌ های خودرو افزایش می یابد. در واقع به ازای هر جفت لاستیک اتومبیل یک محور در خودرو استفاده می ‌شود.

معرفی انواع اکسل ال ۹۰:

خودرو ال ۹۰ دارای اکسل‌ های گوناگون با عملکرد های متفاوتی می‌ باشد. یکی از اکسل‌ هایی که در این نوع خودرو به کار رفته محور عقب است. این محور متحرک بوده و با نیرویی که به چرخ‌ های خودرو وارد می ‌کند، باعث حرکت اتومبیل می ‌شود. بنابراین وجود این قطعه در حرکت خودرو نقش بسیار مهمی دارد. پس حتماً در خرید آن دقت کنید که نمونه‌ های اورجینال و اصل آن را تهیه نمایید. شما می‌ توانید در صورت خراب شدن این قطعه را در  تعمیرگاه تخصصی رنو سلطانی در کرج با بهترین کیفیت تعمیر نمایید.

علائم خرابی اکسل ال ۹۰

آشنایی با اکسل ثابت:

عملکرد این نوع اکسل به این شکل است که چرخ های خودرو را به وسیله ی یک محور ثابت و بدون حرکت در دو طرف اتومبیل نگه می دارد. این اکسل به خاطر تحمل بار زیاد و ساخت محکمی که دارد اغلب بیشتر از محور های دیگر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. و باعث می ‌شود که چرخ‌ ها بتوانند در دو طرف اتومبیل به صورت آزادانه حرکت کنند.

معرفی اکسل تعلیق مستقل:

این محور همانند یک فنر عمل می کند. زمانی که خودرو بر روی یک دست انداز، چاله و یا غیره برود و دچار تکان خوردگی شود وجود آن باعث می شود که انرژی ناشی از این ضربه ها به آن جذب شوند و به اتاقک اتومبیل وارد نگردند. در نتیجه خودرو کم تر دچار تکان خوردگی می شود.

 در واقع وجود این سیستم باعث هندلینگ خودرو و یک رانندگی آرام و بدون سر و صدا می گردد. هم چنین این محور باعث می ‌شود که چرخ ‌های ماشین بتوانند به طور مستقل و آزادانه حرکت کنند. به طور کلی حرکت هر چرخ توسط این اکسل نسبت به چرخ طرف دیگر خودرو مستقل می ‌باشد.

آشنایی با اکسل جلو:

این اکسل به عنوان یک محرک برای به حرکت در آوردن خودرو عمل می نماید. در واقع این محور نیز همانند اکسل عقب به صورت متحرک می ‌باشد و با نیرویی که به چرخ‌ های اتومبیل وارد می ‌کند سبب حرکت آن می‌ شود. اما در خودرو ال ۹۰ می ‌توان با جدا سازی جعبه دنده از محور آن را به یک اکسل ثابت تبدیل نمود.

علائم خرابی اکسل ال ۹۰:

بیشترین قسمت‌ هایی که در اکسل دچار خرابی می‌ شوند مربوط به پلوس و سیبک می ‌باشند. در زمان خرابی اکسل‌ها یک سری علایم به وجود می آیند که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می‌ کنم.

ایجاد لرزش در فرمان:

چنان چه خرابی اکسل مربوط به محور عقب خودرو باشد، فرمان آن شروع به لرزیدن می‌ کند که نه تنها می ‌توان آن را لمس کرد بلکه قابل دیدن هم هست. و حتی ممکن است به خاطر شدت لرزش شما نتوانید هنگام پیچیدن خودرو را کنترل نمایید. علت این لرزش می‌ تواند از خرابی پلوس و سیبک قرار گرفته بر روی اکسل عقب اتومبیل باشد.

پیچیدن خود را همراه با ایجاد صدا:

خراب شدن سیبک‌ ها در محور عقب باعث شنیده شدن صدا در هنگام پیچیدن خودرو می‌ شوند. اگر صدایی شبیه به دنگ دنگ به گوشتان خورد، علت آن می ‌تواند به خاطر وجود حرکت‌ های اضافه در اتصالات مربوط به سیبک و پلاس باشد. زمان خرابی این محور شما هر چقدر سرعت خودرو را بالا ببرید صدا را می ‌توانید واضح تر و بلند تر بشنوید.

نشت کردن گریس:

یکی دیگر از علائمی که هنگام خرابی اکسل‌ ها قابل مشاهده است نشت کردن روغن گریس می‌ باشد. اگر این روغن را در قسمت داخلی چرخ‌ های اتومبیلتان مشاهده کردید، بدانید که پلوس یا سیبک دچار آسیب شده‌ اند و نیاز به تعمیر دارند.

علائم خرابی اکسل ال ۹۰

آشنایی با علت‌ های خرابی اکسل:

رانندگی کردن با دنده اشتباه و نادرست، پاره شدن گرد گیر پلاس که معمولاً در نزدیکی بست ‌ها بیشتر اتفاق می افتد، بکسل کردن خودرو های سنگین و بزرگ تر از اتومبیل خود، هل دادن مکرر خودرو برای روشن کردن آن، کشیدن ترمز دستی و گرفتن ترمز های مکرر، برداشتن ناگهانی پا از روی کلاچ و ایجاد ضربه به اتومبیل

نتیجه‌گیری:

من در این مقاله شما را با اکسل‌ های خودرو و علائم و عوامل خرابی آن ها آشنا کردم. همان طور که متوجه شدید این محور ها برای حرکت خودرو الزامی می‌ باشند و اگر قسمتی از آن ها دچار آسیب و خرابی شود، می‌ تواند منجر به اختلال در حرکت خودرو شود. بنابراین اگر علائمی را مشاهده کردید که به معنای خراب شدن اکسل بود، حتماً به یک تعمیرگاه رنو  مراجعه کنید. چرا که رانندگی با اکسل خراب می ‌تواند منجر به شکستن آن شود.

2 پاسخ
  1. گرام
    گرام گفته:

    سلام میله لوله مانند زیر اکسل تندر بنده شکسته بود که توسط اگزوز ساز محکم جوش زده شد ایا میتونم استفاده کنم یا راه حلش چه میتونه باشد؟ ممنونم

    پاسخ
    • کاربر شایگان
      کاربر شایگان گفته:

      با سلام
      اگر اگزوز ساز بهتون گفته که می تونید استفاده کنید، مشکلی نداره
      اما پیشنهاد ما به شما استفاده از یه لوله اگزوز جدیده

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *